کد خبر : 1985
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵

نگارشی بر آداب عاشورا

نگارشی بر آداب عاشورا

حسین هوشمند/ کارشناس مذهبی و فعال فرهنگی: چه زیبا پیامبر فرمود: “انّ لِقتل الحسن حراره فی قلوبِ المومنین لاتبرُدُ ابدا” (جامع الاحادیث جلد ۱۲ ص ۵۵۶) الحمدلله به مشیت و لطف الهی و باعنایت اهل بیت و خون مطهر شهدا این محبت و حرارت به ما رسیده است و کربلا و عاشورا به خاطر ظرفیت

حسین هوشمند/ کارشناس مذهبی و فعال فرهنگی: چه زیبا پیامبر فرمود: “انّ لِقتل الحسن حراره فی قلوبِ المومنین لاتبرُدُ ابدا” (جامع الاحادیث جلد ۱۲ ص ۵۵۶)
الحمدلله به مشیت و لطف الهی و باعنایت اهل بیت و خون مطهر شهدا این محبت و حرارت به ما رسیده است و کربلا و عاشورا به خاطر ظرفیت بالایش و تنوع بخشی و مهمتر, مدیریت زیبای سیدالشهدا و یاران باوفایشان به مکان یا زمان خاصی تعلق ندارد؛ حتی فراملیتی و گاها فرادینی سیر می نماید و این پیام رسالت توحیدی و آزادی خواهی را به تشنگان در هر جایی رسانده است، تا جایی که آنتوان بارای مسیحی مولف در کتاب ” الحسین فی الفکر المسیح” می گوید: اگر حسین علیه السلام از ما مسیحیان بود در هر شهری پرچمی به نام او برمی افراشتیم، زیرا شهادت او (امام حسین علیه السلام) حادثه ای متعلق به زمان خاص نیست بلکه راه آزادی انسان و مبداای است که مسلمانان دیر یا زود به راز آن پی خواهند برد.
بالاتر از همه اهل بیت علیه السلام چه قبل از واقعه عاشورا و چه بعد از آن یادآور حادثه عظیم عاشورا از باب مصیبت آن و از باب برکات و نجات انسانها سخن به میان آورده اند…. و تاریخ گواه این دو بعد یعنی بعد گریه و اشکب و حماسه آن بوده و انسانها نسبت به ظرفیت زمان و معرفتی بهره ها برده اند.
دراین نگارش کوتاه سعی دارم به بعضی از آداب و سنن عاشورا جهت استفاده بهتر از این ماه و معنویت آن داشته باشم.
آداب عاشورا دو نوع است:
آداب ظاهری محرم و عاشورا: مثل برپایی مجالس عزاداری طبق سفارش اهلبیت و بزرگان، سیاه پوش, حزن و ماتم، اطعام دادن، خواندن هر روز زیارت عاشورا, رفتن به زیارت سیدالشهدا
آداب باطنی محرم و عاشورا: که به یک معنا مهمترین هدف امام حسین علیه السلام و یارانش می باشد و همان سلوک عاشورایی می باشد که مقام معظم رهبری تاکید بر رعایت آداب عاشورا دارد و از همه عزاداران خواستند با رعایت آداب عزاداری فرصت جوسازی و ایجاد آشوب و فتنه را از دشمن بگیرند، که با عاشورای اباعبدالله علیه السلام سالک شود و انسان در این مکتب به رشد و کمال برسد و همراهی و هم قدمی کسی شود که خدا او را ” نه عبدالله که اباعبدالله ( پدر بندگی) و به تعبیر عاشورا: اللهم اجعلنی عندک وجیها بالحسین علیه السلام… نام نهاد. بعد از اینکه با نیت خالص درخیمگاه امام حسین علیه السلام قرار گرفتیم, باید ظرفیت عاشورایی پیدا کنیم و خود را برای دریافت فیوضات نورانی حسینی آماده سازیم و به تعبیر زیارت جامعه کبیره ” و ماخلصنا به من ولایتناه طیبا لخلقنا و طهاره لانفسنا تزکیه لنا و کفاره لذنوبنا …”
یعنی به واسطه امام حسین علیه السلام، پاکی نفس و پاکی روح و پاک شدن از آلودگی های دنیا را در سلوک عاشورایی خود قرار دهیم.
این خود لازمه اش معرفت امام ، شناخت دین، و بصیرت زمان , دشمن شناسی و مقابله با طاغوتان زمان که اهداف واقعه کربلا هم بوده است.
نتیجه آن نقش اصلاحی فرهنگ عاشورایی در تحولات و رشد خانوادگی اجتماعی , اقتصادی، سیاسی و… جوامع خواهد بود و این فرهنگ سلوک عاشورایی تفکرات باطل و اهریمنی سست بنیاد را از بین خواهد برد و نوعی اتحاد و همبستگی و طهارت ظاهری و باطنی به همراه می آورد و نشانه این اتحاد و همراهی با سیدالشهدا، زندگی پاکیزه دردنیا به سبک حسینی و عاقبت بخیری در عقبی خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.